Biografie


THUIS EN OPLEIDING
Tair Zairov is geboren in Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan, in 1959. Zijn vader had een winkel waarin hij onder andere stoffen verkocht. Zijn moeder was hoofdverpleegkundige in het ziekenhuis. Tair Zairov had met zijn jongere zus en broer een gelukkige jeugd.

Als zes-, zevenjarige zat Tair Zairov op school altijd te tekenen met potlood. Zijn gave bleef niet onopgemerkt. Hij werd al jong overgeplaatst naar een speciale school voor getalenteerde kinderen in Tasjkent. Zijn belangrijkste docent daar was Mahmud Achmedov.

Op zijn 18e ging hij door naar de kunstacademie in Tasjkent. Die academie is een van de drie 'dependances' van de Repin academie in Sint Petersburg. Daar studeerde hij klassiek academisch schilderen tot zijn 27e. Zes uur per dag, zes dagen in de week, minimaal. Zijn belangrijkste leraar was professor Rachim Achmedov. Twee andere docenten die hem in belangrijke mate hebben gevormd zijn, wat betreft compositie, Vladimir Burmakin en Bahodir Djalalov.

INSPIRATIE
Tot en met zijn zeventiende werd Tair Zairov vooral geinspireerd door de russische impressionisten Repin en Surikoff. Ook wel 'peredwisjnik' (nieuwe weg/ avantgardisten) genoemd.

In zijn eerste jaar op de academie waren de surrealisten, met voorop Dali, zijn bron van inspiratie. Hij zocht ook voorbeelden bij amerikaanse schilders uit de jaren zestig en zeventig.

In die tijd werd het op de academie boven alles gewaardeerd als je 'socialistische kunst” schilderde. Dan kreeg je altijd minimaal een 8 als waardering. ,,Dat heb ik dus nooit gedaan”, zegt Tair Zairov.
In de latere jaren op de academie werden er veel kopien geschilderd. ,,Ik kopieerde het liefst Rembrandt, Da Vinci, Goya, Velasquez en Titiaan omdat ik hun techniek zo mooi vond”.

TECHNIEK
Tair Zairov heeft technisch perfekt leren schilderen op de Repin academie. Schijnbaar moeiteloos heeft alles wat hij schildert een beeldschone stofuitdrukking. Zijn weergave van licht en donker verlopen van allersubtielst, dromerig en dan weer kristalhelder naar diep, dramatisch en melancholisch donker.

,,Tot mijn 32e heb ik op de gebieden van techniek en stijl alles uitgeprobeerd. Na zo’n geweldige opleiding kun je als schilder je verder ontwikkelen, 'mentaal groeien”’ zodat je kunt komen tot een eigen stijl, beeldtaal, thema’s, kleurgebruik enz. Ik moet het nu in mijzelf zoeken, mijn eigen weg vinden. Er zijn nu veel goede, moderne kunstenaars. Ik ben vaak jaloers op hun techniek. Nu ik genoeg kennis en levenservaring heb onderzoek ik mijn mogelijkheden. En ik voel mij nu van binnen veel jonger dan ik van buiten ben”.

EEN GOED SCHILDERIJ
,,Een goed schilderij is voor mij:
1.    technisch perfect,
2.    het heeft een goed verhaal,
3.    precies de juiste sfeer en
4.    het is gevoelig !

Je kunt ze niet altijd alle vier goed krijgen. En als er iets mist wordt het plat. Ik heb geen moeite met het krijgen van ideeen, integendeel. Maar over de uitwerking en de uitleg van het idee ben ik lang niet altijd tevreden. En, last but not least, in een goed schilderij zitten mogelijkheden om mee te spelen”.

Speelsheid is een kernwoord in Tair Zairov’s werk. Die speelsheid geeft zijn werk meerdere lagen.

BUITENLAND
,,Toen ik voor het eerst naar de Sovjet Unie ging was dat voor mij het buitenland. In de laatste jaren op de academie reisden wij, de studenten, maandelijks naar Sint Petersburg om werk te laten zien.

In april 1992 ben ik voor de eerste keer met een vriend naar Nederland gekomen. Naar Den Haag op uitnodiging van de familie Dreesmann. Via een vriend die hen ontmoette in New Delhi kwam die uitnodiging tot stand. Zij regelden voor mij een atelier, contacten en opdrachten. In die tijd heb ik heel veel portretten geschilderd.

In datzelfde jaar kreeg ik ook een mooie aanbieding om in Engeland te komen werken. Nederland sprak mij meer aan door de geweldige Nederlandse schilders. Nederland heeft ook de mooiste luchten, vooral in de herfst.

Na twee jaar ben ik definitief met mijn gezin naar Nederland gekomen. Wij zijn toen verhuisd naar het oosten van het land omdat het daar rustiger is. Hier zijn een aantal families heel erg belangrijk voor mij geweest. Zij hebben mij enorm geholpen”.

NU/THEMA’S
,,Tegenwoordig schilder ik veel hedendaagse vrouwfiguren gecombineerd met de natuur in de vorm van landschappen, dieren en stillevens. Stillevens schilder ik altijd rechtstreeks. Dat blijft een goede oefening die me in alle opzichten verfrist en als materiaal voor volgende schilderijen dient. Hetzelfde geldt voor landschappen. Ik schets en teken veel, vooral ’s avonds, naar model en om ideeen uit te werken”.

Tair Zairov schildert graag portretten. ,,Dat vind ik erg leuk. Omdat je er de tijd voor moet nemen leer je de mensen kennen. Ieder mens is uniek en dat maakt het altijd interessant”.

Verder schildert Tair Zairov ook interieurs en stadsgezichten. Hij neemt graag opdrachten aan. Wensen en details worden dan uitgebreid besproken.

EXPOSITIES EN LESSEN
Tair Zairov heeft in de hele wereld geexposeerd. Natuurlijk in Oezbekistan en Rusland, ook in recente jaren.

Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gehad in Amerika, Japan, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika. In Europa exposeerde hij vooral in Parijs en op allerlei plaatsen in Duitsland. En natuurlijk in vele galeries in Nederland.

Zijn volgende expositie is in april 2006 in galerie ’t Kunsthuis van het Oosten  in Enschede. Daarna volgt een expositie in Boedapest.

Al jaren geeft Tair Zairov twee keer per week les in niet te grote groepen.